Doei Split!

17 mei 2018 - Split, Kroatië

Laatste dagje in Kroatië vandaag, na 1276 kilometer door Kroatië en een stukje door Bosnië-Herzegovina te hebben gereden, varen we vanavond met de boot naar Italië, Ancona om precies te zijn.

Leon is alweer vroeg wakker, dus de vaart zit er lekker in vandaag :) We parkeren de camper bij de haven en trekken de stad in.

Split is mooi, oude gebouwen, kleine winkeltjes en Leon vindt het allemaal wel leuk. We doen een bakkie koffie bij Luxor, waar ook 2 Romeinen zijn waarmee je op de foto mag. Tegen betaling natuurlijk.

Split met z’n mooie paleis en kathedraalSplit met stralend blauwe lucht!Leuke details

Vanuit de stad sjokken we een stuk naar de buitenrand, op zoek naar de speeltuin! Gelukkig... daar is ie!

Vanaf de speeltuin lopen we weer naar de boulevard, waar een mooie fontein is. Water heeft een grote aantrekkingskracht! Even spelen dus.

Mooi pleinLeuk! Een fontein die groter en kleiner wordt :)‘Onze’ boot ligt al klaar in de haven

We lopen ook nog een heel stuk naar boven, de berg Marjan op. Op de terugweg stoppen we bij het tentje ‘step by step’ waar we lunchen.

Uitzicht over de stad vanaf de berg MarjanEven checken of de boot er nog ligt

Via de camper lopen we alvast naar de haven om in te checken. Als dat is gebeurd, lopen we door naar de boulevard. We vinden een bankje in de schaduw, het is warm! Leon heeft geen last van vermoeidheid of de warmte, hij vermaakt ons en andere mensen met zijn capriolen en verhalen. Hij heeft nog niet echt door dat niet iedereen Nederlands spreekt...

Palmbomen, zon... heerlijke stad!Nog een klein ommetje door de stad

Woehoeoee bijna de boot opVanaf ca. 15.30 kan je de camper voor de hekken parkeren, gezien het parkeer tarief per uur bij het station, besluiten we daar gebruik van te maken. Zodra we in de lijn staan, leggen we Leon op bed, kan hij mooi een tukkie doen. Zodra we mogen rijden en onze paspoorten moeten laten zien, maken we hem wakker. Helaas voor hem duurt het daarna nog erg lang voordat we de boot op mogen. Het verbaast ons niet dat er ook mensen voor de andere boot in onze rijen staan, nergens staat aangegeven waar welke boot is. Voor ons is het makkelijk, er ligt maar 1 boot van de SNAV. Als we eindelijk mogen gaan rijden, blijkt dat we achteruit de boot op moeten. Maayke stuurt alle kanten op, maar uiteindelijk staan we in de boot, ongeveer in de lijn... de parkeermannetjes geven het op en zwaaien dat het zo goed is. Vrolijk zwaaien we terug. Gezien onze eerdere ervaring op boten, zetten we de handrem er goed op, geen alarm op de cabine en checken het gas of het uit staat. Heel logisch allemaal, maar er is nergens een bordje dat dit aangeeft.

Op de boot zoeken we de receptie op, ergens 7 hoog vinden we de desk. We hebben een 4 persoonshut geboekt, er blijkt ook een kleine douche en toilet bij te zitten. Super!

Uiteraard gaan we daarna op het dek kijken, Leon vindt het allemaal prachtig. Als langzaam de zon ondergaat en Split uit het zicht verdwijnt, gaan we naar onze hut. We hebben een kleedje meegenomen om aan het bed te hangen als gordijn, dat werkt prima voor Leon. Hij ligt in no time te pitten. Wij nemen onze reis in Kroatië door en wat zal Italië voor ons in petto hebben?

Daar gaan we. Doei Split!Mooi...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl